24 Ekim 2013

Normal bir insanın IQ seviyesi kaçtır?

IQ hesaplamasında kişinin zeka yaşının biyolojik yaşına bölümünün 100 ile çarpılmasıyla bulunuyor. Buna göre baktığımızda eğer kişinin zeka yaşıyla biyolojik yaşı aynıysa bize sonuç olarak 100 rakamı ortaya çıkıyor. Yani eğer bir kişi 100 rakamına ulaşmışsa IQ'da, normal bir zekaya sahiptir diyebiliriz.

Genel olarak kabataslak baktığımızda 100'ün üstündekilere biraz daha parlak zekalı diyebiliriz. 130'un üstündeki IQ seviyesindeki kişilere üstün zekalı diyebiliriz. Genel olarak yine baktığımızda 70'in altındakiler artık özel eğitime ihtiyaç duyan zekayla ilgili problem yaşayan kişilerdir diyebiliriz.

En çok görülen zeka seviyesi, ortalamalara baktğıımızda 100'dür. İstatistiklere göre insanların % 68'i 85 ile 115 arasındadır. Genel olarak zeka seviyelerine göre ihtiyaçlara baktğıımızda 70 sınırında olan insanların eğitimlerde yine normal bireylerle bir arada olabileceği ama o sırada özel bir ilgiye ihtiyaç duyabilecekleri görülüyor. 70'in altındakiler tamamen bireysel eğitim, özel eğitime ihtiyaç duyan kişiler oluyor. 100 ve üzeri tamamen normal bizim eğitim sistemimizde eğitim görebiliyorlar. Ama 130'u geçtiklerinde üstün zekalı olduklarında onlara da özel bir eğitim gerekiyor. Çünkü bizim standart eğitim sistemimizde kendi performanslarını yeterince gerçekleştiremedikleri için onlar da sıkıntı yaşıyor. Yani düşük zekalı bir öğrencinin, bir insanın, yaşayabileceği sıkıntıların bir benzerini aslında üstün zekalı insanlar da yaşayabiliyorlar.

Sinem Gül Şahin / Klinik Psikolog

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder