08 Nisan 2012

Mahkûm çocuklardan sesli romanlar

Çocuklara kötü muameleyle gündeme gelen cezaevleri tartışılırken, Bergama Çocuk Cezaevi’nde örnek bir uygulamaya imza atıldı. Proje sayesinde kitapları hiç sevmeyen çocuklar Elif Şafak’ın İskender’ini bekler oldu.

BERGAMA Çocuk Cezaevi ses kayıt odasındayız. Karşımda 17 yaşında iki genç delikanlı. İsimlerini ve suçlarını sormuyorum. Cezaevi öğretmeni Nafiz Civelek ile birer rumuz buluyoruz onlara. Üç yıldır cezaevinde olan “Kitap Kurdu” Lise 1’inci sınıfta girmiş cezaevine. “Dışarıdayken bir tek kitap almazdım elime. Şimdi dışarıdan kitap aldırıyorum okumak için. ‘Aşk’ı okudum en son. Elif Şafak’ın son kitabı ‘İskender’i istedim, onu bekliyorum şimdi. Arkadaşlarım görse tanıyamazlar beni” diyor. Bilgisayar yazılımcısı olmak isteyen koğuş arkadaşı “Bilgisayara Giren Tırtıl” da “Ben de bu kadar sevmezdim kitabı” diye destek veriyor arkadaşına.

Projenin sahibi Yazgan

Mahkûm çocukları kitap delisi yapan projenin düğmesine geçen yıl basıldı. “Engelli Dayanışması ile Engelsiz Gelişim” projesinin sahibi, 11 yaşında görme yeteneğini kaybetmesine rağmen Ankara Hukuk Fakültesi’ni “pekiyi”yle bitiren, bu yılın başında da vefat eden Gültekin Yazgan’ın (85) kurduğu Türkiye Görme Özürlüler Kitaplığı Derneği. Türkiye’de görme engellilerin yüzde 34’ünün okuryazar olmadığı ve eriştikleri kitap sayısının da oldukça kısıtlı olduğunu dikkate alan dernek, Sabancı Vakfı’ndan aldığı destekle Adalet Bakanlığı’nın kapısını çaldı.

Cezaevine ses kayıt kabini

Tutuklu gençlerin engelli akranları için gönüllü olarak kitap seslendirmesiyle hem suça itilmiş gençlerin gelişimine katkı sağlanacak hem de görme engelli çocuklar için sesli kitap üretilecekti. Bakanlık olur verince, Bergama M tipi Çocuk Ceza İnfaz Kurumu projeye ortak oldu. Bir yandan cezaevinde projeye dahil olacak çocuklar seçilirken, diğer yandan İzmir Devlet Tiyatrosu sanatçılarıyla çocuklara diksiyon ve akıcı okuma dersi için anlaşıldı. Bu arada cezaevine de ses kayıt kabini kuruldu. 48 çocuk gönüllü oldu.

Dağıtım mayıs ayında

GÖRME engellilere ücretsiz kitap gönderen kitaplıkla eşinin bir hayalini daha gerçekleştirdiğini anlatan Türkiye Görme Özürlüler Kitaplığı Derneği Başkanı Tülay Yazgan sonuçtan çok memnun: “Türk ve dünya klasiklerinden seçtiğimiz 50 kitabın okunması bitti. Her kayıttan 1000’er adet basılacak ve her kaydın önüne ‘Bu kitap sizin için cezaevindeki akranlarınız tarafından seslendirilmiştir’ ibaresi konacak. Mayısta postalanacak.”

Hacca gitmiş kadar sevap kazanacaksınız

“ÇOCUKLAR önce acaba yapabilir miyiz diye çekindiler. ‘Siz görmeyen akranlarınıza göz olacaksınız. Hacca gitmiş kadar da sevap kazanacaksınız’ dedim.” Cezaevi Öğretmeni Nafiz Civelek eğitim alan 48 çocuktan tahliye ve nakiller sonrası sadece 3 çocuk kaldığını belirtirken projeyi en çok zorlayanın bu olduğunu ifade ediyor.

Artık eğitim daha önemli

BERGAMA Cezaevi Yetkilileri: “Eskiden sistem yüzde 100 güvenlik üzerine kuruluydu; artık güvenlikle eğitim yarı yarıya, hatta eğitim daha fazla. İngiltere’de yapılan bir araştırma kurumlarda sadece ceza infaz edildiğinde topluma düşman yetiştirildiğini gösteriyor. Yeni yapılan cezaevlerinde çok fazla atölye olmasının nedeni bu. Depoları bile sınıflara, atölyelere çevirdik. Bilişim teknolojileri, ahşap ve cam teknolojileriyle ilgili sınıflarımız, kuaför ve tekstil atölyelerimiz var.”

15 Nisan son ama bitmesin

CEZAEVİ Müdürü Battal Doğan “Dört sene önce buraya geldiğimde yılda ortalama 250 çocuk geliyordu. Şu anda bu sayı 140’ın üzerine çıkmıyor” diyor. Başka cezaevlerinin de projeyi merak ederek sorduğunu anlatan Doğan, 15 Nisan’da tamamlanacak projenin sürdürülebilirliği için çalışacaklarını da sözlerine ekliyor.

Kaynak: Hurriyet

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder