26 Ekim 2013

Kitap okuma alışkanlığı nasıl kazandırılır?

Daha önceki yazılarımdan birinde kitap okuma kampanyalarından bahsetmiştim. Hani şu yerel gazetelerde karşılaştığımız okul ya da kütüphanelerde, toplu olarak 20 dakika kitap okuduk vs haberleri. Orda da dediğim gibi çok etkili gelmiyor bana bu tür çalışmalar. Güzel, kötü demiyorum ama tesiri çok olmuyor. Siz hiç karşılaştınız mı, böyle bir faaliyete katıldım da okuma alışkanlığı edindim, o günden sonra hep okuyorum, diyen birine. İmkansız değil ama imkansıza yakın birşey.

Her konuda olduğu gibi bu konuda da çözüm yabancı olmadığımız birşey. Ağaç yaşken eğilir. Okuma alışkanlığı diye bir tabirimiz var değil mi. Evet bu da bir alışkanlıktır. Peki alışkanlıklar en etkili ne zaman oluşur. Tabi ki küçük yaşlarda. Bunun için yapılacak en etkili çözüm ise "Rol Model" olmaktır.

Birkaç gün önce berberde traş olurken berbere sordum. Sigara içiyor musun? Evet içiyorum dedi. Baban içiyor muydu dedim. Beklediğim cevabı verdi. Evet o da içiyordu. Babasının babası da içiyordu. İkinci soruyu sordum. Baban sana hiç demedi mi sigara içme diye? Demek ne kelime abi, az mı dayak yedik o yüzden, dedi. Arif olan anlar derler ya, siz anladınız ne demek istediğimi. Çocuk büyüklerini örnek alır, ne söylediğine bakmaz. Ayrıca sigara içen bir babanın oğluna sigara içme demesi hiç de tesirli bir ifade değildir de neyse konumuz farklı.

Başka bir örnek vereyim. Çok saygı duyguğum, sevdiğim ve örnek aldığım bir hocamdan bahsedeyim. Üç tane pırlanta gibi evladı var. Hocam bir gün yeri geldi de bahsetmişti. Akşam çocukların elinden kitabı alamıyoruz, yatma vakti geliyor okumaktan uyumuyorlar demişti. Babanın bir oda dolusu kitabı var. Anne okuyor, baba okuyor. Sen böyle bir ailenin çocuğundan ne beklersin.

Ne kadar kampanyalar yapsak da rol model olmak kadar tesir etmiyor. Her istatistikte yüzümüze vuruluyor Türkiye'deki okuma oranlarının düşüklüğü. Şu bir gerçek ki ağaç yaşken eğiliyor. Okuma kültürü de çocukken kazandırılıyor. Hani ne ekersen onu biçersin derler ya. Çocuklarımızın, bizden sonraki neslin nasıl olmasını istiyorsak biz de öyle olalım. Yani gelin okumaya kendimizden başlayalım.

Abdulkadir Avcı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder